Zakupy spożywcze mogą być prawdziwym wyzwaniem.      

O naszą uwagę walczą producenci przy pomocy wszechobecnej reklamy jak i sklepy, których wnętrza, kolorystyka, ustawienie produktów, czy nawet zapach zaplanowane zostały tak, by wywołać reakcję: „Kupuj!”. Jak odnaleźć się w tej dżungli i na co zwracać uwagę czytając etykiety żywności? Zobacz!

Czytanie etykiet żywności – najważniejsze, co musisz wiedzieć?

Żywność nigdy wcześniej nie była tak łatwo dostępna, a mnogość produktów utrudnia wybór.

Bardzo istotne jest to, co na etykiecie, choć i tu czyha na konsumenta kilka pułapek.

Na co zwracać uwagę, by wypełnić koszyk zdrowymi produktami?

                      Anatomia sklepu

Zajrzyj na koniec

Zakupy w wielko powierzchniowych sklepach warto zaczynać od ich końca.    Produkty umieszczone przy samym wejściu mają za zadanie przyciągnąć uwagę.  Najpotrzebniejsze i najmniej atrakcyjne reklamowo oraz sprzedażowo artykuły ułożone są zazwyczaj  po bokach i na samym końcu. To tam znajdziesz pieczywo, produkty mleczne, czy świeże owoce                          i warzywa luzem.

Sprawdzaj „ukryte miejsca”

Najmniej przetworzone produkty i często także te najtańsze na półkach ułożone są na górze lub na samym dole. Na poziomie oczu pojawiają się zaś artykuły najmocniej promowane, kolorowe, przyciągające uwagę, od których…warto odwrócić wzrok. Zdrowa żywność nie jest intensywnie reklamowana, kto widział kampanię reklamową kaszy gryczanej czy pietruszki na wagę?

Jak czytać opakowania, etykiety żywności?

Najważniejsze informacje

  • Nazwa produktu: nie powinna wprowadzać konsumenta w błąd, ale bywa różnie.                                Jeśli producent przekonuje, że oferuje pasztet z dzika, a w składzie mięsa tego zwierzęcia jest 5% to mamy do czynienia z oczywistym nadużyciem. Szukaj nazwy rodzajowej z tyłu opakowania, może okazać się, że granulowana herbata rumiankowa to w rzeczywistości napój instant                           z ogromną ilością cukru.
  • Nazwa oraz adres producenta/importera: informacje potrzebne przede wszystkim, gdy chcesz produkt zareklamować lub zgłosić nieprawidłowości z nim związane.
  • Kraj pochodzenia: sprawdzaj, gdy zależy Ci na wysokiej jakości żywności. Niestety wciąż zdarza się, że producent wprowadza konsumenta w błąd, w nazwie sugerując inny niż rzeczywisty kraj pochodzenia produktu.
  • Data minimalnej trwałości/termin przydatności do spożycia -warto pamiętać, że to nie są tożsame pojęcia.
    „Najlepiej spożyć przed…” wskazuje, do kiedy żywność zachowuje odpowiednią jakość.             Po upłynięciu tej daty produkt może zacząć tracić swoje właściwości smakowe i zmieniać konsystencję, ale można go wciąż bezpiecznie zjeść. Pojęcie stosowane dla produktów trwałych (np. olej, makaron, ryż, czekolada).
    „Należy spożyć do..” wskazuje, do kiedy możemy spożyć dany produkt. Absolutnie nie należy jadać produktów po upływie terminu przydatności do spożycia!                                                                                             Pojęcie stosowane dla produktów nietrwałych (np. jogurty, wędliny, sery, ryby).

Skład w kolejności malejącej

Skład podawany jest zawsze w kolejności malejącej.                                                                                   Składników występujących na pierwszych trzech pozycjach jest zatem najwięcej.                                                                                     Z tego powodu należy unikać żywności, w której składzie cukier i tłuszcz znajdują się na pierwszych pozycjach.

Substancje dodatkowe do żywności

Nie wszystkie „E” są groźne, bo wśród licznych numerów pojawia się także witamina C, czy kwas mlekowy. Choć substancje dodatkowe do żywności stosowane są w niewielkich ilościach, to istnieje zagrożenie ich kumulacji z różnych produktów, czy wywołania reakcji alergicznej.                                                             Poniżej przedstawiam krótką listę najniebezpieczniejszych substancji dodatkowych do żywności                      (można wpisać w telefon i korzystać z tej ściągi na zakupach):

  • E 123 Amarant: nasila objawy astmy.
  • E 620 Glutaminian sodu: wywołuje syndrom chińskiej restauracji (ból głowy, mdłości, kołatanie serca, pocenie się).Jego częste spożycie jest powiązane z występowaniem nadwagi.
  • E 249, E 250 Azotyn potasu i sodu: Może wywołać mdłości, zawroty i bóle głowy.
  • E 211 Benzoesan sodu: może nasilać objawy u astmatyków i alergików oraz podrażniać przewód pokarmowy.
  • E 220 dwutlenek siarki: u chorych na astmę może powodować problemy w oddychaniu.
  • E 320 BHA: powoduje zaburzenia pracy wątroby, nerek, żołądka i tarczycy.                              Zmniejsza krzepliwość krwi, niekorzystnie wpływa na płodność.
  • E 321 BHT: może wywołać pokrzywkę, zapalenie skóry, przewlekłe zmęczenie.

Wartość odżywcza, alergeny

Według najnowszych regulacji prawnych od grudnia 2016 roku każdy produkt spożywczy będzie              na opakowaniu musiał mieć umieszczone podstawowe informacje o wartości odżywczej                                (wartość energetyczna, ilość tłuszczów, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka i soli).

Rozporządzenie europejskie wymusiło także na producentach bardzo ważną zmianę w prezentacji informacji o alergenach. Teraz składniki te muszą być podkreślone na opakowaniu za pomocą pisma wyraźnie odróżniającego się od reszty wykazu składników, np. za pomocą czcionki                      lub koloru tła.

Wszystkie zawarte w tym wpisie wskazówki zaledwie sygnalizują zagadnienia związane z czytaniem etykiet produktów spożywczych.

Warto pamiętać także o 3 prostych zasadach:

Nigdy nie chodź na zakupy głodna/y!

Zawsze zabieraj ze sobą listę zakupów!

Pozostań krytyczna/y wobec reklamy!

 

 

 

 

About Author

Related posts

ŚWIADOME JEDZENIE

O znaczeniu zdrowego odżywiania mówi się i pisze coraz więcej. Zwiększa się nie tylko świadomość dotycząca wartości odżywczych, ale też – nawyków związanych z jedzeniem. Równie ważne jak to, co jemy i co podajemy swoim dzieciom – jest to, z jakim nastawieniem to robimy. Szczególnie ma to znaczenie w...

Read More

IDEALNE CHŁODNIKI NA GORĄCE LATO  /DLA CAŁEJ RODZINY/

Z KOPERKIEM I OGÓRKIEM /4 porcje/ 2 duże ogórki wężowe/lub odpowiadająca im ilość gruntowych/ 2 ząbki czosnku, spory pęczek koperku, pęczek szczypiorku, dymka/zielona część/, 600 ml maślanki, 400 ml jogurtu naturalnego lub kefiru, 1/2 szklanki soku z buraków, pieprz Ogórki umyj i osusz. Obierz je, następnie przekrój/jeśli mają duże...

Read More
Skip to content