KONKURS – Mamo, tato, wolę wodę !

Zachęcamy do wzięcia udziału w kolejnym konkursie Mamo, tato, wolę wodę !

Drodzy Uczestnicy konkursu:

Wykonajcie zdjęcie całej Waszej rodziny  w świątecznej atmosferze (np. przy choince) podczas wspólnego picia wody. Podpisane fotografie proszę przynieście do żłobka.

Czas trwania konkursu od 13.12.2021r. do 07.01.2022 r.

Serdecznie zapraszamy!

 

Konkurs będzie składał się z trzech etapów i zakończy się 28.02.2022r.

 

 

Poniżej zamieszczamy zbiór informacji na temat wody, który będzie przydatny w kolejnych etapach konkursu.

Zgodnie z najnowszymi zaleceniami Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności EFSA dorosły człowiek w zależności od płci powinien wypijać 2 – 2,5 litra wody dziennie, z czego 20% pochodzi z pokarmów stałych, tak więc do wypicia pozostaje ok 1,5 – 2 litry. Gdy zwiększa się temperatura, zmienia stan fizjologiczny, jesteśmy bardziej aktywni fizycznie, to zapotrzebowanie na wodę również ulega zwiększeniu.

Picie często a mało – małymi łykami – jest wskazane ze względu na odpowiednie nawodnienie. Organizm nie musi wtedy „zrzucać” nadmiaru wody, a dokładnie ją zagospodarowuje.

  • Kobiety w ciąży powinny zwiększyć spożycie wody do ok. 2,3 – 2,5 litra (zwiększona objętość krwi krążącej, produkcja płynu owodniowego, zwiększone ryzyko wystąpienia zakażeń dróg moczowych, zwiększone ryzyko powstawania kamieni w nerkach)
  • Osoby starsze powinny szczególną uwagę poświęcić piciu, ponieważ ze względu na wiek odczuwają pragnienie znacznie słabiej (w przypadku starszych nie tyle zwiększa się, więc zapotrzebowanie, co generalnie istnieje problem ze spożyciem płynów w ilości niezbędnej dla zdrowego funkcjonowania organizmu)
  • Osoby chore (gorączkujące) powinny również wyjątkowo dbać o prawidłowe nawodnienie, aby móc skutecznie schładzać organizm w gorączce oraz zapewnić mu optymalne środowisko do obrony przed infekcją.
  • Osoby trenujące z racji intensywności wysiłków fizycznych powinny zwiększyć spożycie wody odpowiednio dla czasu trwania treningu a gdy jest to trening intensywny, wytrzymałościowy lub odbywa się w wysokiej temperaturze otoczenia – napojami uzupełniającymi straty mikroelementów, szczególnie sodu.

Woda jest najbezpieczniejszym płynem, dlatego nie został ustalony górny limit jej spożycia, w przeciwieństwie do wszystkich innych płynów. Co więc oznacza zbyt duże ilości wody? Dla zdrowego człowieka zwiększona podaż płynów nie stanowi zagrożenia, a w przypadku kamicy nerkowej jest wręcz wskazana (3 – 3,5 l/dobę). Natomiast osoby z niewydolnością nerek lub układu krążenia w zakresie spożycia wszystkich płynów (nie tylko wody) muszą stosować się do zaleceń lekarza. Dotyczy to także innych jednostek chorobowych, gdzie taka kontrola spożycia jest niezbędna, np. zaburzenia psychicznego zwanego polidypsją.

Niedobór płynów może nawet spowodować zgon, gdyż zamiera funkcjonowanie całego organizmu m.in. w wyniku nagromadzenia substancji toksycznych będących produktem ubocznym przemiany materii.

Woda z kranu jest wodą uzdatnioną do picia i w sensie formalnym można ją pić. Ale… wody butelkowane mają bardziej restrykcyjne wymagania odnośnie obecności bakterii czy potencjalnie niebezpiecznych substancji takich jak bar, kadm, miedź, ołów czy azotyny. Produkty powstające w trakcie uzdatniania wody kranowej nie są zupełnie nieistotne dla zdrowia. Poza tym sieć wodociągowa nie zawsze jest najlepszej jakości, dlatego zwłaszcza w przypadku szczególnie wrażliwych grup (jak niemowlęta czy kobiety w ciąży), nie jest zalecana woda

z kranu. Jeżeli nie mamy innej możliwości, i podajemy wodę z kranu, to zawsze powinniśmy upewnić się, jaki skład ma woda – np. oddając próbkę do badania

w stacji sanitarno-epidemiologicznej lub sprawdzając u dostawcy wody pitnej (przedsiębiorstwo wodociągowe).

Wodę z kranu przeznaczoną do bezpośredniego spożycia lepiej przegotować, gdyż instalacja wodociągowa (zwłaszcza w starszych budynkach) nie zawsze jest najlepszej jakości. Dotyczy to w szczególności sytuacji, kiedy chcemy podać ją dziecku.

Dużo osób zadaje sobie pytanie czy wody butelkowane są zdrowe. Materiał PET jest bardzo szeroko rozpowszechniony i używany w przemyśle rozlewniczym od dziesięcioleci. Został uznany przez wszystkie narodowe agencje bezpieczeństwa żywności. Został również oceniony przez Międzynarodowy Instytut na rzecz Zdrowego Życia (ILSI). Instytut potwierdził, że ogólne badania toksyczności i genotoksyczności na opakowaniach PET wskazują, że ten materiał jest bezpieczny dla zdrowia. Tworzywo PET nie zawiera bisfenolu A.

  • Wody w  butelce i  wody wodociągowe różnią się przede wszystkim „surowcem” wykorzystywanym do produkcji. Zgodnie z  ideą wody butelkowanej producenci robią wszystko, aby zachować i  przekazać do konsumenta jej naturalną czystość. W przypadku wody wodociągowej często trzeba przeprowadzić mnóstwo procesów, aby woda w ogóle była odpowiednia do spożycia.
  • Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce woda w butelce musi być wodą naturalnego pochodzenia, czerpaną ze źródeł podziemnych i  pierwotnie czystą, czyli nie może ona podlegać uzdatnianiu, które zmieniłoby jej naturalne właściwości fizykochemiczne czy mikrobiologiczne. Woda udostępniana systemem wodociągów może pochodzić z  różnych źródeł, także powierzchniowych (np. rzek). Musi być uzdatniana (chlorowana lub ozonowana), aby zapobiec jej wtórnemu skażeniu w  sieci wodociągowej, która niestety w wielu miejscach pozostawia wiele do życzenia i staje się przyczyną zanieczyszczenia wody. Pod względem mikrobiologicznym czy obecności potencjalnie niekorzystnych substancji wody butelkowane podlegają bardziej restrykcyjnym przepisom. Obecność niektórych substancji w wodzie wodociągowej nie jest w ogóle monitorowana, a w przypadku innych dopuszczalne limity dla wody kranowej są wyższe.
  • Sama zawartość składników mineralnych nie jest elementem decydującym o wartości wody. Skład wody w wodociągach jest różny w  zależności od miasta. Woda w  butelce zawsze ma stały skład, podany na etykiecie.
  • Ten mit najprawdopodobniej jest efektem sytuacji, która jest spotykana w USA, gdzie przepisy dopuszczają sprzedaż w butelkach tzw. wody procesowanej, czyli krótko mówiąc oczyszczonej wody kranowej. W Polsce jest to niedopuszczalne.

W związku z tym, że woda źródlana musi spełniać wysokie standardy dotyczące jej czystości mikrobiologicznej, zawartości toksycznych metali oraz minerałów (nie zawiera w znacznej ilości składników, które przez wiele osób muszą być ograniczane w diecie, jak chlorki, jodki czy sód), jest wolna od większości zanieczyszczeń nieorganicznych i organicznych, w tym pestycydów, często wykrywanych w zwykłej kranowej wodzie pitnej, może być spożywana na co dzień przez każdego niezależnie od wieku, płci, stanu zdrowia, a także doskonale nadaje się do przygotowywania napojów i posiłków. Wody źródlane zalecane są nawet kobietom ciężarnym, karmiącym piersią i  dzieciom (rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego i  Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego).

Czy picie dużych ilości wody mineralnej jest niezdrowe? W nadmiarze wszystko może być niekorzystne. Bardzo dużo zależy od rodzaju wody, ale też od indywidualnych potrzeb organizmu.

Picie wody mineralnej może być niewskazane np. w przypadku, gdy osoba z nadciśnieniem tzw. sodowrażliwa spożywa wodę z  dużą zawartością sodu, czy osoba z  kamicą nerkową z  dużą zawartością wapnia, a  ten jest głównym składnikiem tych kamieni. Wody o wysokiej zawartości składników mineralnych najczęściej zawierają większą zawartość składników, które nie dla wszystkich będą obojętne dla zdrowia.

Niektóre wody mają podaną informację na opakowaniu, że nie powinny być spożywane w ilości większej niż 1,5 litra dziennie. Nie każda woda jest odpowiednia dla każdego, więc jeśli mamy wątpliwości, to najlepiej skonsultować się z lekarzem lub specjalistą ds. żywienia. Niezależnie od stanu zdrowia czy wieku odpowiednie dla każdego do picia na co dzień będą wody niskozmineralizowane, mineralne i źródlane

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami ze względów zdrowotnych twardość wody przeznaczonej do stałego spożycia wyrażona węglanem wapnia nie powinna być niższa niż 60 mg. Istnieją badania potwierdzające korzystne działanie twardej wody w zapobieganiu chorobom układu krążenia ze względu na znaczną zawartość jonów wapnia i magnezu, które wykazują silne właściwości kardioprotekcyjne.

W  przypadku Polski zarówno woda źródlana jak i  woda mineralna muszą spełniać restrykcyjne wymagania określone w  Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z  dnia 31 marca 2011 r. w  sprawie naturalnych wód mineralnych, wód źródlanych i  wód stołowych (Dz. u. z  dnia 22 kwietnia 2011 r.) na podstawie art. 39 ustawy z  dnia 25 sierpnia 2006 r. o  bezpieczeństwie żywności i  żywienia (Dz. u. z 2010 r. Nr 136, poz. 914, Nr 182, poz. 1228 i Nr 230, poz. 1511). Wody źródlane zarówno przy ujęciu jak i w opakowaniach jednostkowych muszą być wolne od pasożytów i drobnoustrojów chorobotwórczych, które wskazywałyby na jej skażenie.

Zarówno wody źródlane jak i mineralne doskonale spełniają swoją podstawową funkcję – doskonale uzupełniają poziom płynów w  organizmie nie dostarczając przy tym zbędnych kalorii. Z  definicji woda mineralna może (ale nie musi) mieć fizjologiczny wpływ na zdrowie. Nie oznacza to jednak, że z tego powodu woda mineralna jest zdrowsza od źródlanej, gdyż ten fizjologiczny wpływ może być dla jednej osoby korzystny, a dla innej nie, wszystko zależy od jej stanu zdrowia i indywidualnych potrzeb organizmu. Warto przy tym wiedzieć, że nie tylko obecność w  wodzie określonych pierwiastków, czy ogólna liczba składników mineralnych decyduje o  wartości wody, ale też jej pierwotna czystość i bezpieczeństwo chemiczno-mikrobiologiczne. Dlatego bezpodstawne jest.

Woda nie dostarcza kalorii, jest więc najlepszym płynem zapewniającym równowagę wodną organizmu w terapii odchudzającej. Wypełniając żołądek pomaga hamować uczucie głodu, ale to nie jest jedyny pozytywny skutek w walce ze zbędnymi kilogramami. Wiele badań wskazuje na korzystny wpływ spożycia wody w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Wypijanie wody prowadzi do: zmniejszenia spożycia energii całkowitej i zwiększenia stopnia utleniania tłuszczu w porównaniu z innymi napojami. Zwiększenie spożycia wody przez dzieci wiąże się ze zmniejszonymi przyrostami tłuszczowej masy ciała i  zwiększoną utratą tłuszczowej masy ciała u  dorosłych. Przejście z  płynów słodzonych na wodę może w  szybkim czasie przyczynić się do spadku masy ciała nawet o kilka kilogramów.

Woda nawadnia nasz organizm tym samym nawadnia każdą komórkę, dając blask i elastyczność skórze. Odpowiednia podaż wody usprawnia także mikro krążenie w skórze, co sprawia, że komórki tej tkanki są lepiej odżywione i dotlenione.

About Author

Related posts

Żywienie i styl życia

Czy wiesz, ile potrzebujesz białka? Jarosz M., Charzewska J., Wajszczyk B., Chwojnowska Z., Czy wiesz, ile potrzebujesz białka?, Jarosz M. (red.), NPZ, 2019 Czym są białka? Jaka jest ich budowa i podział? Ile białka potrzebujesz? Jakie produkty są dobrym źródłem białka? Ile białka potrzebujesz w chorobie a ile w...

więcej