Nie taki strączek straszny jak go malują

Nasiona roślin strączkowych stanowią dobre źródło białka, składników mineralnych (magnez, potas, żelazo, wapń, cynk) oraz witamin ( m.in. witaminy B1, B6, E, C). Zawierają także sporo błonnika pokarmowego, który wpływa korzystnie na procesy trawienne. Spośród wielu dobroczynnych właściwości błonnika pokarmowego, podkreślić należy m.in. jego wpływ na zwiększenie uczucia sytości po posiłku, pomoc w walce z zaparciami czy też wzmocnienie odporności organizmu, gdyż stanowi pożywkę dla „dobrych” bakterii jelitowych.

Rośliny strączkowe kojarzone są jako produkty powodujące problemy gastryczne, toteż z  obawy przed wystąpieniem ich u dzieci, rodzice rezygnują z wprowadzania ich podczas rozszerzania diety maluszków. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób przygotujemy danie z roślin strączkowych: namoczenie nasion i odpowiednio długa obróbka termiczna sprawią, iż skutki uboczne w postaci fermentacji w jelitach i żołądku zostaną wyeliminowane.

Najwcześniej, bo już od 9. miesiąca życia można wprowadzić do diety dziecka fasolkę szparagową i groszek zielony. Najlepiej podawać ją niemowlęciu pod postacią puree, starsze dzieci mogą jeść całe gotowane strąki z masełkiem. Drobny zielony groszek ma delikatny smak i szybko się gotuje. Możemy podawać go jako puree lub np. jako jarzynka czy też dodatek do sałatek.

Pozostałe nasiona roślin strączkowych, takie jak bób, różne odmiany fasoli, ciecierzyca, soczewica i soja mogą być podawane dziecku w 2. roku życia. Podajemy je w sałatkach, w postaci past, jako nadzienie do pierogów, naleśników, kotletów czy też jako składnik w zup.

            Aby rośliny strączkowe nie zaszkodziły małym brzuszkom, wymagają przed gotowaniem namaczania. Należy je zalać gorącą wodą i pozostawić na godzinę, po tym czasie wodę trzeba odlać. Po wstępnym namaczaniu nasiona należy przepłukać, a następnie ponownie zalać wodą i pozostawić na kilka godzin (najlepiej na noc). Po moczeniu należy ugotować strączki w tej samej wodzie ok. 3 godziny. Jedynie czerwona soczewica nie wymaga namoczenia i po 30 minutach jej gotowanie można przerwać.

Przepisy

CIECIORELLA

Składniki

-4 łyżki ugotowanej ciecierzycy
-3 namoczone daktyle
-łyżeczka kakao
-pół dojrzałego banana

Wszystkie składniki razem zmiksować i gotowe!

Jest to doskonały zamiennik tradycyjnego kremu czekoladowego.

PASTA Z ZIELONEJ SOCZEWICY

Składniki

-1 łyżeczka suszonej bazylii

-200g ugotowanej soczewicy zielonej

-ząbek czosnku

-zielona pietruszka do smaku

-0,5 szklanki oleju rzepakowego

-szczypta soli ziołowej

Kroimy drobno natkę pietruszki. Wszystkie składniki łączymy ze sobą i dokładnie miksujemy. Podajemy z pieczywem, papryką, pomidorem i sałatą.

 Z roślinami strączkowymi oswajała nas i przepisy proponowała Dominika Nawrot-Musiał studentka dietetyki, która swoją praktykę zawodową realizowała w naszym żłobku.